Nettside av Pixelsyndikatet.
«I dagens kollektivtrafikk er det et ord alle kjenner til: kontroll. Til
tross for at snikingen er stabilt lav i Oslo har Ruter investert i
stadig mer avanserte kontrollmekanismer. Trenger vi egentlig flere
sperrer, nye billettsystemer, og innleide vektere? Vi kunne forvaltet
ressursene til å bedre kollektivtilbudet for alle og enhver – spesielt
for de mange uten mulighet til å benytte seg av tilbudet slik det er i
dag. Planka Oslo ønsker oppmerksomhet på de helt reelle mulighetene for
en kollektivtrafikk basert på tillit og felleskap - ikke vinning,
eksklusjon og maktbruk.»
Flere illustrasjoner under "les mer".
«Saker som dokumenterer uoversiktlighet, pengesløsing, sikkerhetsrisiki
og elendige arbeidsforhold fortsetter å prege nyhetsoppslagene om
kollektivtransporten i Oslo. Skandalene rår, men politikken består.
Protester mot utviklingen fra trafikanter og arbeidere i
kollektivtrafikken blir konsekvent avfeid av politikerne.»
«Oslo vokser raskt og i takt med befolkningsveksten øker også
utslippene knyttet til fossilt brensel. I en tid hvor over halvparten av
verdens befolkning er bosatt i urbane strøk, står utviklingen av
økologisk bærekraftige byer igjen som en av vår tids største kollektive
utfordringer.»
«Billettsystemet er en reell fysisk barriere som hindrer mennesker en
trygg, verdig og komfortabel vei til jobb, venner og fritidsaktiviteter.
Når inngangsporten til et aktivt liv i byen blir en inngangsbarriere er
dette også en klar symbolsk beskjed, en nektelse av et fritt liv etter
sine egne forutsetninger. Flexus-portene bidrar derfor til økt
segregasjon i byens bygde miljø. Vil Oslo Kommune opprettholde
billettsystemet, må prisen betales av mennesker som blir hindret av
billettsystemet i sin daglige praksis.»
For en sosialt rettferdig by. Trykk for større bilde. |
Flere illustrasjoner under "les mer".
Mot privatisering |
For miljøet |
For tilgjengelighet |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar