tag:blogger.com,1999:blog-7758207166832960569.post63434799955707134..comments2010-10-27T15:14:57.382-07:00Comments on Esben S. Titland: KhiO ExitEsben S. Titlandhttp://www.blogger.com/profile/09994702396880514238noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7758207166832960569.post-64494043971993664042010-10-27T15:14:57.382-07:002010-10-27T15:14:57.382-07:00Hei, kan bare slutte meg til. Jeg gikk på SHKS 198...Hei, kan bare slutte meg til. Jeg gikk på SHKS 1982-86 grafisk linje og opplevde de samme problemene som deg. Til dels er det jo de samme lærerne fortsatt. Uten å være for negativt til SHKS er jeg glad for at skole ikkke dannet det eneste grunnlaget for eget virke etter studier. Jeg gikk videre til diverse kunstakademier. Det er jo verken særlig kreativt eller produktivt å operere med snevre grenser i et studieløp hvor studenter skal utvikle sin egen kreativitet. Den skal jo danne en nødvendig basis uansett hvilken form og retning praksisen skulle få senere. Ikke minst innen visuell kommunikasjon er faglig og teknisk kompetanse innen flere felt et godt grunnlag for eget virke eller for å ta gode avgjørelser forskjellige beslutningsprosessen.Aage Langhellehttp://www.aage.langhelle.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758207166832960569.post-76142406105575559522010-08-08T13:23:21.178-07:002010-08-08T13:23:21.178-07:00Hei Esben.
Selv om det er en stund siden du skrev...Hei Esben.<br /><br />Selv om det er en stund siden du skrev innlegget ditt har jeg lyst til å legge inn en kommentar fordi jeg syntes bidraget ditt er viktig i en dialog om hva KhIO som utdanningsinstistusjon bør være, og som bidrag til andre elevers besvisstgjøring i valg mellom kunst- og designfag.<br /><br />Den viktigste forskjellen mellom kunst og design slik jeg ser det, er at som kunstner jobber du med egne personlige uttrykk, og som (grafisk)designer er du "budskapsformidler "på oppdrag for andre. <br />Hvilken rolle vil du ha?<br /><br />Jeg har selv studert Visuell kommunikasjon på KhiO, og har etter det nesten 20 års erfaring som grafisk designer og illustratør både som ansatt og i egne bedrifter.<br />Det er trist å høre at interressekonflikter fortsatt går ut over studentene slik det også gjorde for 20 år siden.<br />Jeg mener skolens oppgave er å gi den enkelte student en solid generell plattform i forhold til designtankegang/visuell kommunikasjon, uavhenging av den enkelte lærers interressefelt.<br />Faget vårt favner bredt, og studentene bør derfor inspireres til å utvikle sine spesielle evner og uttrykksformer gjennom forskjellige kanaler.<br />Med eksterne veiledere/mentorer (i tillegg til fast lærerstab) kan elevene intoduseres for bredde og relevant oppdatert kompetanse.<br /><br />Hvorfor ikke invitere forskjellige tidligere elever til å snakke om hva de har brukt utdanningen sin til? :)<br /><br />Det er kjempeviktig at studentene får erfaring i reelle oppdrag/ ‘caser’ for å være forberedt på arbeidslivet. Min erfaring da jeg begynte å arbeide etter endt utdannelse var at studieliv og arbeidsliv var som to forskjellige verdner.<br />Vi savnet reelle oppdrag og eksterne veiledere som nettopp hadde oppdatert relevant erfaring. <br />I vanlige skoleoppgaver er du "din egen kunde" og har egentlig ingen begrensninger. Reelle oppdrag er alltid kompromier og begrensninger innen økonomi, målgruppedefinering, tidsbegrensninger og avsenderprofil.<br />Da er det viktig å vite noe om mottageren/målgruppe, og samarbeide med BI i 3dje klasse kan derfor gi studentene verdifull markedsføringkompetanse.<br /><br />DESIGN - MATERIALISTISK OG KOMMERSIELT?<br />Du kan selv velge om du ønsker å jobbe med "kommersielle" eller "ideelle" kunder.<br />Det som driver meg som designer er designets enorme potensiale til å skape økt bevisshet og å spre positive holdninger. <br />Visuell kommunikasjon er mange ganger sterkere enn verbal kommunikasjon da det visuelle språket henvender seg til våre følelser - og vi handler etter våre følelser.<br /><br />Jeg syntes at alle designere (uavhengig av gren) bør være bevisst hvilken rolle vi har i å skape og å påvirke folks holdninger, positive eller negative, materialistiske- eller som bevisste konsumenter.<br />Det er grunnen til at jeg startet SeeME, og tok intiativet til "Northern light meets Eastern Sun". (Tama ble invitert som dere..)<br />For å vise designstudenter at vi som designere kan påvirke folks holdninger ved å inspirere via spennende design og designtankegang.<br />Refleksen som produkt er kun et symbol på dette. <br />Prosjektet "Northern light meets Eastern Sun" handler også om å synliggjøre unge designere og å skape tverrfaglig og kulturelle nettverk (tekstildesign/visuell kommunikasjons utdanning).<br /><br />Om det var riktig at grafisk design studenter skulle gjøre produktdesign hadde jeg ikke giddet å lage diskusjon om (Vi løser stadig produktdesign og 3 dimensjonale oppgaver i vårt grafisk designfirma.)<br />Det jeg heller har lyst til å spørre deg og alle andre studenter på tvers av fag er:<br />Hvordan vil DU bruke dine spesielle evner til å skape den verden du ønsker?<br /><br />Lykke til :)<br /><br />vh<br />Cathrine Brandt<br />designer/ illustratørCathrine Brandtnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758207166832960569.post-70273903480282839592010-03-29T09:17:42.345-07:002010-03-29T09:17:42.345-07:00Hei Esben,
Dette var veldig interessant lesning. ...Hei Esben,<br /><br />Dette var veldig interessant lesning. Godt skrevet var det òg! Håper du finner tid og energi til å tegne og arbeide med prosjektene dine nå.<br /><br />Solidaritet,<br />EirikEirik Eigladhttp://communalism.netnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7758207166832960569.post-20468334161146503272010-03-15T09:07:02.511-07:002010-03-15T09:07:02.511-07:00Hei Esben!
Dette likte jeg å lese. Godt skrevet. O...Hei Esben!<br />Dette likte jeg å lese. Godt skrevet. Og VELDIG treffende.<br />Jeg er så i tvil om jeg skal fortsette neste år. Alle de markedsrettede oppgavene som handler om målgrupper og embalasjedesign tar knekken på meg.<br />Jeg mååå bare fortelle om en oppgave vi hadde. Vi skulle redesigne inpakningen til Kvikk Lunsj, vi skulle også lage innpakkning til den nye imaginære sjokoladen "Tripp Tunsj" en mørkere, "yngre" og mer urban versjon av Kvikk Lunsj. Jeg lagde en reklamepakat som var ca slik:<br />http://gfx.nrk.no/saY0uGP4kKwoAl97U6MXcwTDnYEuMHEOpVDiX2q3NPUA.jpg<br />med teksten: her selg tripp lunsj.<br />I prosjektbeskrivelsen skrev jeg om hvorfor jeg syns denne oppgaven var helt på jordet. Jeg fikk ikke EN kommentar. Det er ingen diskusjon på skolen. Nå har jeg ikke vært der på ukesvis. Jeg har nesten helt mistet lysten til å tegne også.<br />Hvordan har det vært etter du sluttet?<br />Liker du deg på blindern.<br /><br />Hilsen tidligere klassekamerat AstridAstrid Sofiahttps://www.blogger.com/profile/15982237412829460988noreply@blogger.com